2011
Film : 5', S16 mm
Installation : 5’, projection sur tôle, 300 x 150 cm, projecteur 16mm
Film: 5’, S16mm transferred to HD, silent
Installation: projection on a sheet metal, 300 x 150 cm, 16mm projector
Adaptation libre du récit de Tony Smith retraçant une virée nocture sur le New Jersey Turnpike en construction, Or anything at all except the dark pavement est un plan séquence en deux moments. D’abord une avancée en sentinelle dans la ville. Puis l’obscurité succède et découvre un paysage lumineux, une autre « skyline ». Des éléments mise en scène surgissent et offrent d’autres événements : une vision fantasmée de paysage de bords de route.
La version installation est une projection en super 16mm sur une tôle d’aluminium cabossée. La tôle d’aluminium présente une dégradation progressive reprenant le sens du travelling. L’image entrante est préservée un instant pour ensuite être de plus en plus détériorée. Par le traitement de l’écran, la lumière projetée devient une matière. Il n’y a plus l’image mais son reflet.
Loosely adapted from Tony Smith’s account of a nighttime drive on the New Jersey Turnpike under construction, Or anything at all except the dark pavement is a sequence shot. It begins with a sentinel-like advance through the city, lit only by a few gaudy neon lights. Then darkness follows, revealing a luminous landscape, another skyline. Staged elements appear and offer other events: a phantasmal vision of a roadside landscape.
The installed version is a 16mm or digital projection on a dented aluminium sheet. The screen’s scratches follow the tracking shot’s direction : the projected picture is preserved in a first time and then gets more and more damaged. With the screen treatment the projected light becomes a material : there is no more picture but its reflection.